Alla inlägg under augusti 2011

Av Erik - 4 augusti 2011 17:14

Lyssnar precis på "bortglömda mästerverk" på webradion avsnitt sex, där Mikael Åkerfeldt säger: "om man inte tycker om den här låten, då är man en idiot och ska inte lyssna på musik överhuvudtaget"




Tycker själv att man inte kan säga vad en annan människa ska gilla eller ej vad gäller smak, musik är ju något högst personligt. 

Sen hur allvarlig Mikael Åkerfeldt var när han sa den kommentaren, det har jag ingen aning om..  
Visst jag har försökt få folk att lyssna på den musik jag själv gillar, vem har inte det?
Jag går inte omkring längre och tänker idiot om någon som inte gillar den musik jag tycker är fantastisk, det har faktiskt hänt vid något tillfälle att jag tänkt så...

Av Erik - 4 augusti 2011 15:09

Har precis fått hem en stålsträngad akustisk gitarr som är avsedd för nybörjare, vilket jag är då.. Har velat om vilken jag ska köpa ett bra tag nu vilket fick Emma att tappa intresset ganska snabbt över vilken jag skulle välja, hade först beställt en nylonsträngad men den avbokade jag på direkten, vet inte riktigt varför då jag läst på nätet om att det är bra att börja med.
Mina kunskaper inom ämnet är noll, spelade några lektioner i femman då man fick välja ett instrument att spela på om man ville, jag gav upp ganska snabbt då jag märkte att ett par klasskompisar var bättre än mig.


Har alltid varit den som gett upp om jag inte känt att jag räckt till, oavsett vad det har handlat om.. Ska försöka att ge det här en chans och jag är fullt medveten om att jag kanske inte blir någon ny Santana eller Malmsteen, men hur många blir det?! 
Visst, många har drömmar om att bli det och det är ju bra, men jag väljer att ha en en mer realistisk syn på det hela, kalla det negativ om du vill men sån är jag.

Bara det att stämma gitarren fick mig att tänka att det måste vara något fel på den där jävla stämapparaten, men så låg det inte riktigt till då Emma frågade sin bror Erik om hur man skulle göra.. När man inte kan något så är det bra om man kan fråga någon som verkligen kan har jag fått höra från en väldigt speciell person, ligger något i det.

Hittade en för mig okänd gitarrist på youtube idag som är väldigt bra, efter lite sökning på google så fick jag klart för mig att han är inte helt obekant för världen heller. Vissa är födda med en gitarr i handen som det verkar, som en naturlig förlängning av deras kropp...

 

Ovido - Quiz & Flashcards