Direktlänk till inlägg 19 februari 2013

Det där med ändrade omslag.

Av Erik - 19 februari 2013 21:36

Har inte lyssnat så värst mycket på David Bowie men skivan: The Man Who Sold The World (1970) gillar jag, främst titelspåret. Upptäckte nu i kväll att det fanns två olika omslag när jag letade efter den på vinyl på tradera. Först hittade jag den inte men efter lite googlande så fick jag veta att på den engelska utgåvan så är Bowie klädd i klänning och på den amerikanska så är han tecknad. 


Trodde först att det var amerikanarna som ändrade omslaget men den är tydligen utgiven först i USA och ett år senare i Storbritannien, min förutfattade slutsats var att jänkarna inte klarade av en man i klänning, men ack så fel jag hade...



    < USA        ENGLAND >      



Det är ju inte i klass med Scorpions skiva Virgin Killer där det första omslaget är ganska osmakligt, helt förståeligt att de ändrade den bilden från en naken ung tjej till bandmedlemmarna... Har sett att originalet brukar gå för minst 500 på tradera vid jämna mellanrum. 


     < Originalet, hur tänkte de där?    


   < Den alternativa versionen.



 
 
Ingen bild

Niklas

20 februari 2013 05:31

Ändrade omslag och ändrade låtordningar är en annan förbryllande detalj som dyker upp med jämna mellanrum... ett exempel är omkastningen av Rockenroll rebel på Bark att the moon med Ozzy... på vinyloriginalet inleder RRR hela kalaset men på CD utgåvan är den förpassad till plats fyra på plattan...

 
Ingen bild

Erik

3 mars 2013 19:30

Hmm, det hade jag ingen aning om att det låg till på det viset Niklas.
Dåligt att hålla på och ändra sådär enligt min mening, vad är meningen egentligen med att ändra låtordningen?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erik - 15 juni 2013 13:08

Jag beundrar personer som gör ändringar i sitt liv när de känner att de vill göra något nytt, tyvärr så har inte alla modet eller kraften att bryta sig loss från det de har idag även om de känner att de skulle vilja...Den jag närmast kommer att tänka...

Av Erik - 3 mars 2013 19:31

I fredags åkte vi iväg till Göteborg för att se Galenskaparnas 30-års föreställning på Lorensbergsteatern, själv kände jag mig mest som en medhängare som följde med då jag inte är något större fan av ensemblen. Men jag visste att Emma verkligen ville...

Av Erik - 15 februari 2013 18:38

Tack för att du står ut med mig och mina dumma (ibland) idiotiska kommentarer jag ger dig nu när du är gravid, har väldigt svårt för att tänka innan jag talar när jag är med dig, kan inte hjälpa det. Det är stor skillnad över hur jag är på jobbe...

Av Erik - 21 januari 2013 21:39

Idag när jag var ned i tvättstugan så hade någon imbecill person inte tömt maskinerna från tvätt, dessutom så hade de glömt att starta en maskin... Jag hävde ner allt i en trådbackskorg och åkte upp och letade reda på syndaren, en yrvaken person öppn...

Av Erik - 20 januari 2013 18:16


Länge sedan man skrev på den här sidan men bättre sent än aldrig kan man ju säga när man inte hittar på en bättre förklaring. Har väl inte haft någon direkt lust att skriva heller för den delen och jag frågar mig själv varför jag har kvar denna "blog...

Ovido - Quiz & Flashcards